είπαν για μας

''ΠΑΤΡΙΣ'' 25.06.15

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΩΣ ΜΕΣΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
"Η ενίσχυση του πολιτισμού και η κυριαρχία του ανθρώπου -και όχι των αγορών- είναι η βάση που πρέπει να στηριχθεί η σημερινή Ευρώπη, ο σημερινός κόσμος. Στις μέρες μας ο κόσμος δοκιμάζεται και μαζί του και η εικόνα της Ελλάδας. Αυτή η εικόνα πρέπει να ξεκινήσει να βελτιώνεται από μέσα, από εμάς τους ίδιους με λύσεις ρεαλιστικές. Το κλειδί είναι η ανάπτυξη, η δημιουργία μιας νέας ταυτότητας, ενός νέου χαρακτήρα που θα στοχεύει στην απομάκρυνση από το στερεότυπο "Η Ελλάδα είναι μόνο ήλιος και θάλασσα. Να γίνουν πράγματα γύρω από τον πολιτισμό και την τέχνη, γιατί αυτά είναι η παράδοσή μας. Να βρει η χώρα τη χαμένη υπερηφάνεια της με νέες ιδέες και νέες στρατηγικές. Το μυστικό είναι η ανάπτυξη με σοβαρότητα και σωστή οργάνωση, αλλά πάντα σε ένα πλαίσιο ειλικρινές, νέο και σίγουρα ευρωπαϊκό. Η Ελλάδα ακόμη και σήμερα μπορεί να εμπνεύσει άλλους λαούς. Αν και εφόσον εμείς οι Έλληνες δουλέψουμε σωστά.
Ένα από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα μας είναι ο τουρισμός που μπορεί να λειτουργήσει σαν εθνικό προσκλητήριο προς τους ξένους, αλλά και παράλληλα να τονώσει την αυτοπεποίθησή μας. Το τουριστικό μας προϊόν πρέπει να το δούμε με μια νέα ματιά και για πρώτη φορά να επενδύσουμε σοβαρά στη μεγαλύτερη βιομηχανία μας. Η ενίσχυση του τουρισμού, εκμεταλλευόμενοι τις απίστευτης ομορφιάς τοποθεσίες, με πολιτιστικά δρώμενα (φεστιβάλ κινηματογράφου - θεάτρου, οργάνωση συναυλιών κ.λπ.) και πολλά άλλα, θα δώσει μία νέα αρχή, ώστε να γίνει και πάλι η Ελλάδα ένας θελκτικός και περιζήτητος προορισμός,
Η μεγάλη επικοινωνιακή δύναμη της αρχιτεκτονικής μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στη δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων για την ανάπτυξη και αξιοποίηση του τομέα του τουρισμού στη χώρα μας, καθώς μπορεί να οδηγήσει στην ανανέωση της τοπικής ταυτότητας και τη διατύπωση νέων αφηγήσεων για το ελληνικό φυσικό και αστικό τοπίο. Μπορεί να δημιουργήσει σημεία αναφοράς και πόλους έλξης επισκεπτών και συγχρόνως να διαδώσει την ύπαρξή τους, ώστε να αποτελέσουν μία πολύ δυνατή διαφημιστική καμπάνια για τον τουρισμό. Από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και σήμερα, η αρχιτεκτονική αποτελεί ανάγκη καθώς συμβάλει στην προώθηση του τόπου, μιας πόλης, μιας κοινωνίας κάνοντας το δομημένο περιβάλλον όχι άλλο ένα προορισμό αλλά ένα μέρος με ισχυρή ταυτότητα που κάποιος επιθυμεί να βρεθεί. Η Ευρώπη το έχει κάνει πράξη και μπορεί να μας χρησιμεύσει ως παράδειγμα. Βλέπουμε ότι το Παρίσι σχεδιάζει και εκτελεί κάθε δεκαετία νέα έργα για την επομένη για να καταφέρει να διατηρήσει και να αυξήσει το τουριστικό του προϊόν, χωρίς να προσπαθεί κατ' ανάγκη να το κάνει ανταγωνιστικό χαμηλώνοντας τις τιμές. Οφείλουμε να επαναπροσδιορίσουμε την ταυτότητα μας και να τοποθετήσουμε στοχευμένα το στίγμα της εποχής μας στο χώρο. Σημεία αναφοράς, όπως ο Παρθενώνας, ο πύργος του Άιφελ, το μουσείο Πομπιντού, το μουσείο Γκουγκενχάιμ στο Μπιλπμάο κ.λπ., προσαρμοσμένα στον τόπο, προχωρούν πολλές φορές πιο γρήγορα από την εποχή τους και αργότερα τον χαρακτηρίζουν αφού γίνονται σύμβολα χώρου και χρόνου.
Η αρχιτεκτονική μπορεί να αναδείξει τον τόπο, τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά, ώστε τελικά να αποτελέσει σημείο προσέλκυσης επισκεπτών με όλα τα συνεπακόλουθα. Η αρχιτεκτονική έχει τη δυνατότητα να καλύψει ανάγκες ατομικές και συλλογικές, όπως τη διαφύλαξη των κοινών αγαθών, την ανανέωση του δημόσιου χώρου, την προστασία της πολιτισμικής κληρονομιάς, την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που προσφέρει η ψηφιακή τεχνολογία κ.λπ. Μπορεί ακόμη να απαντήσει τόσο σε παγκόσμια προβλήματα (οικονομική κρίση, κλιματική αλλαγή, μετανάστευση κ.λπ.) όσο και σε τοπικές ιδιαιτερότητες (αποδιάρθρωση τοπικής ταυτότητας, αποσύνθεση αστικών κέντρων, καταστροφή φυσικού τοπίου κ.λπ.). Οι δυνατότητες της είναι άπειρες, αρκεί να της επιτραπεί η πρόσβαση. Χρειάζεται, όμως, δουλειά, σοβαρότητα και ειλικρίνεια για να εκτιμηθούν σωστά δεδομένα και ζητούμενα, ειδικά σε καιρούς ύφεσης, ειδικά για τη χώρα μας.
Επίσης, η αρχιτεκτονική σε συνδυασμό με ένα σύστημα αξιών όπως των Σουηδών, των Καναδών ή των Αγγλοσαξόνων μπορεί να υποδείξει (έχοντας παραδειγματιστεί από το αξιακό σύστημα των Σουηδών, των Καναδών και των Αγγλοσαξόνων) τη σωστή αντίληψη στη χρήση του χώρου δημόσιας διαχείρισης με όρους κοινόχρησης και υπευθυνότητας. Για εμάς τους Έλληνες ο κοινόχρηστος χώρος δεν ανήκει σε κανένα, αλλά για αυτούς ανήκει σε όλους.
Η νέα εποχή που ζούμε ενισχύει περισσότερο την ανάγκη να νιώσουμε τον κοινόχρηστο χώρο δικό μας σε μια προσπάθεια να αρνηθούμε την επιβαλλόμενη από πολλούς ατομικότητα που μας χαρακτήρισε τα τελευταία χρόνια. όπως αποδεικνύεται από άλλες χώρες, οφείλουμε να βελτιώσουμε το περιβάλλον μας στο σύνολό του κι όχι μόνο μεμονωμένα κτήρια. π.χ τις ξενοδοχειακές μονάδες του τόπου, αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν. Σε κάθε μας επέμβαση πρέπει να αναδεικνύεται το φυσικό περιβάλλον και να λειτουργούμε προσθετικά σε επίπεδο χρήσεων αλλά και εικόνας, τόσο για εμάς τους ίδιους όσο και για τους επισκέπτες μας. Γιατί η αρχιτεκτονική δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη, είναι μέσο προώθησης, είναι μέσο προσέλκυσης, είναι πολιτισμός. Ας 'κεφαλαιοποιήσουμε', ας σεβαστούμε και ας επενδύσουμε λοιπόν με τρόπο δημιουργικό στην ευλογημένη γη που μας δόθηκε, 'μετατρέποντας' και αναδεικνύοντας την σε «γυναίκα» σαγηνευτική που θέλουμε να γευτούμε."